Αρχική σελίδα Δραστηριότητες Τέχνη για όλους - Μαθαίνουμε παρέα Εργαστήριο για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα Γ φάση.

Εργαστήριο για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα Γ φάση.

logo3mazi-small

Στην Γ΄Φάση (επέκταση) του Εργαστηρίου για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, η οποία κατά μέγα μέρος βασίστηκε στις καλές ιδέες της δασκάλας και υποδιευθύντριας του σχολείου Πόρτα Ανοιχτή κ.Σταυρούλας Παναγιωτάκου, τα παιδιά έπαιξαν παιχνίδι παζλ, επικοινώνησαν, έφτιαξαν δικές τους ταυτότητες και δημιούργησαν τα δικά τους αποτυπώματα δικαιωμάτων.

ΚΑΘΕ παιδί, κάθε ομάδας και από τα δύο σχολεία έδωσε-πήρε-τοποθέτησε υλικά και ιδέες, με σειρά, ώστε να συμμετέχουν άπαντες/άπασες, αναπτύσσοντας πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας. Λειτούργησαν αυτόνομα, χωρίς να επιτρέπεται η παρέμβαση δασκάλων ή συνοδών, υποστηριζόμενα μεταξύ τους, μέσα στα πλαίσια της κατά Vygotsky  "Ζώνης Επικείμενης Ανάπτυξης", αυξάνοντας την αυτοπεποίθησή τους, τις επικοινωνιακές τους ικανότητες με συνομιλήκους και τα επίπεδα αυτογνωσίας τους.

Τα βήματα που ακολουθήθηκαν ήταν τα εξής:

  • Οι μουσικοί των δύο σχολείων τραγούδησαν τραγούδι χαλάρωσης και ενοποίησης για τα παιδιά και αυτό χρησιμοποιήθηκε ως η απαραίτητη εισαγωγή για το εργαστήριο.
  • Μοιραστήκαμε σε τριάδες (ένα παιδί από την ΣΤ' Τάξη και ένα παιδί από την Ε΄Τάξη του 4ου Δημοτικού Σχολείου Αλίμου μαζί με ένα παιδί από το σχολείο Πόρτα Ανοιχτή (ΠΑ) σε κάθε τριάδα).
  • Οι υπεύθυνες του εργαστηρίου κ.κ. Ζωή Μεταλλίδου και Σταυρούλα Παναγιωτάκου, καθώς και ο διευθυντής του σχολείου υποδοχής Πόρτα Ανοιχτή, κ.Γιώργος Μπούρχας, παρουσίασαν τις σελίδες με τα δικαιώματα του παιδιού από το βιβλίο "Μία ζωή σαν την δική μου", της UNICEF, εκδόσεις Πατάκη. Καθε σελίδα ήταν κομμένη σε δύο μέρη, ένα με τη λέξη-έννοια και ένα με τη λέξη-εικόνα, σε μορφή παζλ. (Κατόπιν πρότασης της εικαστικού και υπεύθυνης του προγράμματος κ.Νάνσης Μπαλούτογλου, το υλικό που χρησιμοποιήθηκε για αυτό το τμήμα του παζλ ήταν το ελαφρύ ξύλο, υλικό κατάλληλο για ενίσχυση της αδρής κινητικότητας).
  • Τα παιδιά πέρασαν μπροστά από το σύνολο των σελίδων, τοποθετημένων πάνω σε τραπέζι, ώστε να αποκτήσουν γενική εικόνα.
  • Κάθε ομάδα έλαβε και μελέτησε προσεκτικά μια "σελίδα" του ξύλινου παζλ, ώστε να κατανοήσει την λέξη--δικαίωμα που αντιστοιχεί στην εικόνα-δικαίωμα. Λειτούργησαν διδακτικά ο ένας/μία   για   τον/την   άλλον/η. Για τον ίδιο σκοπό μοιράστηκαν συνοδευτικές σελίδες από το ίδιο βιβλίο σε μορφή πλαστικοποιημένου παζλ, οι οποίες επεξηγούσαν και παρέθεταν περισσότερα στοιχεία για κάθε δικαίωμα. Ας σημειωθεί ότι όλα τα παραπάνω ήταν ήδη επεξεργασμένα από τους μαθητές σε προηγούμενες φάσεις του εργαστηρίου, όμως κρίθηκε αναγκαία τόσο η υπενθύμιση όσο και η μελέτη-παρατήρηση, γιατί τα παιδιά προετοιμάζονταν για το παιχνίδι που θα ακολουθούσε.
  • Αφού βεβαιώθηκαν ότι είχαν κατανοήσει το περιεχόμενο της  ξύλινης σελίδας του παζλ και είχαν παρατηρήσει τα επιμέρους κομμάτια της και τον τρόπο που ενώνονταν, ανά ομάδα τοποθέτησαν το κομμάτι με την έννοια-εικόνα μέσα σε μεγάλο κουτί "του θησαυρού" και το κομμάτι με την έννοια-λέξη έξω από αυτό, πάνω σε οριζόντια επιφάνεια.
  • Στη συνέχεια κάθε ομάδα επέλεξε από το κουτί του θησαυρού ένα τυχαίο κομμάτι με την έννοια-εικόνα ενός δικαιώματος. Κατόπιν προσπάθησε να βρει έξω από το κουτί την αντίστοιχή της  έννοια-λέξη για την επανασύνθεση των σελίδων του παζλ. Μόλις συνέδεσαν τα κομμάτια τοποθέτησαν την ξύλινη σελίδα τους πάνω σε διάδρομο, φτιαγμένο από χαρτί του μέτρου, στο πάτωμα, και από κάτω τοποθέτησαν την αντίστοιχη σελίδα του πλαστικοποιημένου παζλ. Την συνολική διάταξη διάνθισαν με σχόλια, συνθήματα, σύντομα σκίτσα.Τα παιδιά από την Πόρτα Ανοιχτή ζωγράφισαν από το καροτσάκι τους σε ξεχωριστά χαρτιά, τα οποία επικολλήθηκαν στο συνολικό έργο.
  • Αργότερα, στις τάξεις τους χρησιμοποίησαν τα ίδια παζλ για να συνθέσουν τα δικά τους αποτυπώματα των προσωπικών τους δικαιωμάτων και κάνοντας χρήση του δικαιώματος κάθε παιδιού να έχει ταυτότητα, κατέγραψαν τα στοιχεία της δικής τους ταυτότητας, ενώ παρέθεσαν και την υπογραφή τους. Την εμφάνιση των ταυτοτήτων  βελτίωσαν με χρωματιστά χαρτόνια οι συνοδοί των μαθητών του Πόρτα Ανοιχτή. 

Το εργαστήριο θεωρούμε ότι πέτυχε τους στόχους του, ήταν. δε. άκρως συγκινητική η ανάπτυξη εσωτερικού διαύλου επικοινωνίας μεταξύ των περισσότερων παιδιών, καθώς και η συνεργασία τους για τη δημιουργία του Διαδρόμου Δικαιωμάτων του Παιδιού.

Συγγραφή κειμένου: Ζωή Μεταλλίδου, δασκάλα ΣΤ΄ Τάξης 4ου Δημοτικού Σχολείου Αλίμου

σύνδεσμοι

internet-safety
Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου

Η Ελληνική Aνοικτή Γραμμή

για το παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο (sch.gr)